Verksamhetsledare katarina.hedberg@ntf.se 073-021 88 19
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Eskilstuna-Kuriren, sön 29 jun 2025
Värnamo Nu, fre 27 jun 2025
Stadshusparkeringen kan man ju inte räkna med då den är fullparkerad av kommunanställda. Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt. Vi har ju redan öde stenytor på Kyrktorget, Flanaden och i Storgatsbackens övre del som kan utnyttjas till något. I trafikplanen finns även en utredning av NTF om trafiken vid skolorna där man blandar hej vilt med olika trafikräkningar. Vid vissa skolor använder man egna mätningar en vecka och vid andra är det Trafikverkets årsmedeldygnstrafik. Detta är som att jämföra äpple och päron, och när man dessutom inte vet vilka vägar man hämtar uppgifter från blir det helt tokigt. I Kärda och Gällaryd har man räkningar på vägar som inte finns i anslutning till skolorna och på Lagastigen vid Enehagen är det väldigt virriga uppgifter.
Nyheter P4 Skaraborg, tor 26 jun 2025
Räddningstjänsten kallades till platsen där ägaren redan hade påbörjat släckningsarbetet och hjälpte sen till att släcka branden. Planerar du att resa genom Skaraborg i sommar, då kan du stötta på trafikförseningar och bilköer. Den som planerar att resa genom Skaraborg i sommar kan vänta sig trafikförseningar och bilköer. Tre av alla vägarbeten i Skaraborg klassas av Trafikverket som stor trafikpåverkan. Petra Hansson är verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet i Mariestad. Vi ska åka och hälsa på, vi ska åka på semester. Tyvärr leder detta ofta till stress och vi är många som ska samsas på vägarna. En särskilt utsatt väg är E20 mellan Götene och Mariestad där det pågår ett omfattande vägarbete med sänkta hastigheter, sprängningsavstängningar och omledning. Även på riksväg 49 mellan Axvall och Varnhem förväntas trafiken påverkas av omledningar, hastighetssänkningar och arbetsfordon på vägen.
Morgon i P4 Skaraborg, tor 26 jun 2025
Pojken döms till ungdomsövervakning i nio månader och ska betala 240 000 kronor i skadastånd till flickan. Och så det som är morgonens stora ämne här i P4 Skaraborg. Den som planerar en resa genom vårt område kan vänta sig trafikförseningar och bilköer. Det handlar om tre vägarbeten i Skaraborg som klassas av Trafikverket ger stor trafikpåverkan. Vi har ju hört David bland annat i Mariestad. Vi ska höra här Petra Hansson som är verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet just i Mariestad. Vi ska åka och hälsa på, vi ska åka på semester. Tyvärr leder detta ofta till stress och vi är många som ska samsas på vägarna. Visst har man varit stressad någon gång i sommartrafiken. Ämnet som är med oss under morgonen alltså. Ja, men det är ju så. Det är klart man vill komma fram och så blir det köer där och så blir det diskussioner och irritation och så vidare.
Sveriges Radio, tor 26 jun 2025
Den som planerar att resa genom Skaraborg i sommar kan stöta på vägbyggen och bilköer. Tre vägarbeten orsakar stor trafikstörning klassas av Trafikverket ge stor trafikstörning. På E20 mellan Götene och Mariestad och på riksväg 49 samt väg 2668 pågår omfattande arbeten. Petra Hansson, säkerhetsrådgivare vid NTF Skaraborg, säger att det är många som ska samsas på vägarna och att det tyvärr kan finnas stressade bilister på sommarens vägar. Kajsa Linnea Holmqvist kajsa_linnea.holmqvist@sverigesradio.se Petra Hansson, säkerhetsrådgivare vid NTF Skaraborg, säger att det är många som ska samsas på vägarna. Foto: Alex Holm/Sveriges Radio, Christine Olsson/TT
Borskollen.se, tis 24 jun 2025
Hastighetsökning från 80 till 90 km/tim ger en tidsvinst på ca 50 sek/mil. Hastighetsökning från 90 till 100 km/tim ger en tidsvinst på ca 40 sek/mil. Hastighetsökning från 100 till 110 km/tim ger en tidsvinst på ca 33 sek/mil. Hastighetsökning från 110 till 120 km/tim ger en tidsvinst på ca 27 sek/mil. Hastighetsökning från 120 till 130 km/tim ger en tidsvinst på ca 23 sek/mil. Källa: NTF. Polisens fokus på hastighetsöverträdelser Den svenska polisen har fått i uppdrag att fokusera på små hastighetsöverträdelser. Målet är att sänka medelhastigheten och därmed minska antalet trafikolyckor. Enligt Trafikverket är höga hastigheter en av de främsta orsakerna till dödsfall i trafiken. I ett exempel från Trafikverket minskar risken att omkomma med 40 procent om du kolliderar i 80 km/tim istället för 90 km/tim.