Verksamhetsledare lars-eric.abrahamsson@ntf.se 070-313 40 14
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Expressen, mån 18 mar 2024
Även om de fullt självkörande systemen tycks vara lika avlägsna som de alltid har varit har förarstödssystem som adaptiv farthållare och filhållningsassistenter blivit allt vanligare. Till och med så vanliga att de inom kort blir lagkrav inom hela EU Men trots det lämnar de en del övrigt att önska. Det visar en undersökning från IIHS , en oberoende amerikansk trafiksäkerhetsorganisation lite i samma anda som svenska NTF. Totalt testade man förarstödssystem hos 14 olika bilmodeller avseende funktioner som adaptiv farthållare, styrhjälp och filhållningsassistans, hur automatiska filbyten initieras och bekräftas av föraren samt vad som händer om föraren inte reagerar. Tanken är att systemen inte ska låta föraren göra fel och därmed kompromissa med säkerheten. Bilar från BMW Ford , General Motors, Genesis Lexus Mercedes Nissan Tesla och Volvo utsattes för testerna.