Verksamhetsledare katarina.hedberg@ntf.se 073-021 88 19
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Resor i tjänsten uppfattas inte som en del av arbetsmiljöarbetet. I alla fall om vi ser till vad arbetstagare själva svarar när de fått frågan av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Spotlight Stock Market, tis 14 okt 2025
All existing Genium Consolidated Feed (GCF) accounts that are setup with Spotlight exchange data will by default have the data added on GCF Production and Test accounts. Segment is added to existing reference data and closing TIP-data files that are available on File Delivery Service (FDS) If a Nordic Equity market data customer requires Spotlight exchange to be added to one or more accounts in Genium Consolidated Feed (GCF) please contact: dataeurope@nasdaq.com Time Schedule INET Test (NTF), GCF TST4 – Available INET Production – Nov 3rd Technical support For technical questions, please contact Nasdaq Cash Equity Operations: Nasdaq Exchange Services Tel: +46 8 405 7700 E-mail: EMO@nasdaq.com For all other questions, please contact Spotlight: Spotlight Trading Operations Tel: +46 8-511 68 000 E-mail: trading@spotlightstockmarket.com
Dagens Infrastruktur, tis 14 okt 2025
Ny undersökning från NTF visar: Trafiksäkerhet är inte en prioriterad fråga för arbetsgivare
Förmiddag i P4 Sjuhärad, tis 14 okt 2025
lokala... Arios Speedwagon där i 80-talshitten. Can't fight this feeling. Nästan hälften av alla dödsolyckor i trafiken i Sverige är arbetsrelaterade. Men trots det så tycks trafiksäkerhet inte vara en prioriterad fråga för arbetsgivare. Det visar en ny undersökning från Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Ungefär hälften av de tillfrågade svarade att de inte känner till eller är osäkra på om det bedrivs något arbetsmiljöarbete kring de här frågorna på deras arbetsplats. Med mig har jag nu Malin Lundgren som är verksamhetschef på NTF Väst. Blir du förvånad över de här siffrorna? Jag kan nog inte säga att jag blev det egentligen. Det är ju många verksamheter som fokuserar arbetsmiljön på kontoret eller produktionen men riskerna som finns när man kör mellan olika arbetsställen tänker man inte alltid på. Så vi har väl anat att man har dålig koll på att resor i tjänsten också ska ingå i arbetsmiljöarbetet.
Via TT, tis 14 okt 2025
Precis som man kartlägger risker på kontoret eller i fabriken ska man hantera risker som finns när man reser i tjänsten, menar Malin Lundgren. - Det finns utmärkta handledningsmaterial framtaget av Trafikverket och Arbetsmiljöverket. Det finns även ett utbud av trafiksäkerhetsutbildningar för de som kör. Nu måste arbetsgivarna ta sitt ansvar och ta sig an frågan, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst. Intervjuerna med bilkörande arbetstagare har genomförts på totalt 49 orter, bland annat på servicestationer, köpcentrum och större rastplatser. Totalt har 1 022 personer intervjuats, där samtliga angett att de kör bil i tjänsten i någon omfattning. Intervjuerna genomfördes mellan slutet av april till början av juni 2025. Mer information om undersökningen och resultaten. Många som kör i tjänsten efterfrågar utbildning inom trafiksäkerhet, men arbetsgivare prioriterar inte frågan.
Lokala Nyheter Jönköping, mån 13 okt 2025
Idag är elpriset ofta högre i södra Sverige än i norra delen. Det bidrar enligt Näringslivsorganisationen till en osund konkurrens. Elprisområdena är skadliga för svensk ekonomi. Om vi inte löser situationen så kommer vi tappa i värsta fall 200 000 sysselsättningstillfällen i elprisområdet 3 och 4 på grund av höga och volatila elpriser. Det är väldigt viktigt att lösa det här. Antalet olyckor med cyklar har ökat kraftigt i Jönköpings län de senaste åren. NTF vill se åtgärder för att vända på den här trenden. Något som vi rapporterade om i förra veckan. SVT har träffat Pia Wikström i Taberg söder om Jönköping som under sin cykeltur blev påkörd av en bil med släp. Så åkte jag bakåt, rullade runt på asfalten. Min enda tanke var att jag inte skulle bli påkörd ifrån någon som kom efter oss.
svt.se, mån 13 okt 2025
Starta klippet för att följa med ut till olycksplatsen och höra henne berätta om vad som hände på platsen. Cykelolyckorna ökar Antalet trafikolyckor där cyklister skadats har ökat kraftigt under de senaste fem åren i Jönköpings län. Under 2024 var det 449 cyklister som skadades i olyckor i länet, jämfört med 2019 då siffran låg på 174. Det visar siffror från Transportstyrelsen som Dina försäkringar sammanställt. Starta klippet nedan för att höra vilka åtgärder Nationella trafiksäkerhetsförbundet ser behövs för att minska olyckorna. Video 1 min Hör Pia Wikström berätta om dagen då olyckan inträffade. Foto: Ella Persson/SVT Hör nationella trafiksäkerhetsförbundet om vilka åtgärder de anser behövs för att minska olyckorna.
Värnamo Nu, sön 12 okt 2025
Stadshusparkeringen kan man ju räkna med då den är avgiftsbelagd och kommunanställda väljer sporthallens parkering och gatuparkering på Tånnögatan i stället, menar läsaren och fortsätter: – Att använda Åbron till uteserveringar och glassförsäljning kan ju funka några dagar på sommaren, men resten av året lär det bli glest besökt. Vi har ju redan öde stenytor på Kyrktorget, Flanaden och i Storgatsbackens övre del som kan utnyttjas till något. I trafikplanen finns även en utredning av NTF om trafiken vid skolorna där man blandar hej vilt med olika trafikräkningar. Vid vissa skolor använder man egna mätningar en vecka och vid andra är det Trafikverkets årsmedeldygnstrafik. Detta är som att jämföra äpple och päron, och när man dessutom inte vet vilka vägar man hämtar uppgifter från blir det helt tokigt. I Kärda och Gällaryd har man räkningar på vägar som inte finns i anslutning till skolorna och på Lagastigen vid Enehagen är det väldigt virriga uppgifter.
Jönköpings-Posten, fre 10 okt 2025
Killen duckade för en skylt samtidigt som tjejen bakom slog i huvudet ordentligt. Jag kände direkt att det där var väldigt farligt, säger Edvard Björnvinge Tapere. Polisen i Jönköping har också märkt av en stigande olyckstrend. Nu kommer de att vidta åtgärder som ska innebära ökad synlighet och hårdare bevakning för att få bukt med problemet, något som uppskattas av NTF. – Jag tycker att det är väldigt sunt att de faktiskt är ute och kollar på det. Vi ser ju många som har ett beteende i trafiken som inte är bra. Det gäller inte bara cyklister och gångtrafikanter utan även bilister. säger Björnvinge Tapere. Vilka ställen i Jönköping är allra mest farliga? – Det är svårt att säga om någon särskild plats sticker ut.
Eftermiddag i P4 Kronoberg, tor 9 okt 2025
Gällande skolskjuts så blir det ju eftersom kommunen nekar till detta så blir ju en transport vi har räknat på det i barnens tempo till fot så tar det 68 minuter att ta sig till paradiskolan. På planmark är det snöstorm och många kostningar på vägen så det blir oerhållbart för småbarn. Måste de ta sig till fot? De kan cykla. Enligt kommunen kan de cykla från att man är tio år. Enligt NTF så ska man inte cykla ensam förrän man är tolv år. Samtidigt säger kommunen att det kostar oerhört mycket pengar att ha kvar den nuvarande lösningen. Det finns betydligt fler elevplatser i centralorten än vad det finns elever. Är det försvarbart då att köra på med halvtomma klassrum på flera skolor här i Elmhult tycker du? Jag tycker man får kämpa lite faktiskt. För skolan är 95 år gammal.
Gnosjö kommun, ons 8 okt 2025
Att synas i mörkret är viktigt för att undvika olyckor. Som fotgängare eller cyklist kan en enkel reflex rädda liv. Och om du kör bil gäller det att sänka farten när det är dålig sikt. Foto: NTF