Resor i tjänsten uppfattas inte som en del av arbetsmiljöarbetet. I alla fall om vi ser till vad arbetstagare själva svarar när de fått frågan av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.
En nyligen genomförd intervjustudie med personer som kör bil i tjänsten visar att de flesta arbetstagare inte känner till om det finns riktlinjer eller rutiner för trafiksäkerhet inom verksamheten. Nära hälften av de 1022 intervjuade svarade att de inte känner till eller är osäkra på om det inom organisationen bedrivs ett arbetsmiljöarbete som tar hänsyn till riskerna som det innebär att transportera sig i trafiken. Tre av fyra har inte heller fått någon utbildning relaterat till bilkörning de senaste tre åren. Detta trots att 68% kör flera dagar i veckan eller dagligen och nära hälften uppger att utbildning behövs. Halkkörning, ecodriving, riskmedvetenhet och lastsäkring är några områden där utbildning efterfrågas av arbetstagarna.
Fortfarande omkommer många i arbetsrelaterade trafikolyckor
Av de dödsolyckor som sker i svensk vägtrafik är cirka 47% arbetsrelaterade, enligt en rapport gjord av Folksam mfl 2023. Bilen är ett vanligt transportmedel inom många verksamheter för att ta sig till möten, omsorgstagare och kunder, olika arbetsställen eller att utföra tjänsteärenden. Resor som görs i tjänsten påverkar trafiksäkerheten, både för arbetstagaren som kör och för andra trafikanter. Enligt arbetsmiljölagen har arbetsgivaren det yttersta ansvaret för arbetsmiljön och ska aktivt leda arbetet för att förebygga ohälsa och olyckor.
I NTF:s intervjuer fick arbetstagarna frågor om riktlinjer, rutiner, policys och om trafiksäkerhet är en fråga som det pratas om på arbetsplatsen. Endast 36% av arbetstagarna anger att man pratar om trafiksäkerhet på arbetsplatsen, till exempel vid arbetsplatsträffar, verksamhetsmöten eller liknande. Många uppgav att arbetsgivaren inte prioriterar trafiksäkerhet. Flera upplevde att frågan inte lyfts alls. Mer än hälften svarar att de inte känner till om det finns någon trafiksäkerhetspolicy på arbetsplatsen, eller att de är osäkra på om det finns.
Låg kunskap hos arbetsgivare
Trafikverket har i samarbete med Arbetsmiljöverket tagit fram vägledningar för arbetsgivare med personal som kör bil i tjänsten. Materialet innehåller bland annat tips och checklistor för att göra det enklare för arbetsgivare att arbeta med trafiksäkerhet i sin verksamhet. Flera aktörer erbjuder trafiksäkerhetsutbildningar för företag och myndigheter, både praktiska och teoretiska, på många orter runt i landet. Samtidigt visar intervjuerna som NTF genomfört att de flesta arbetsgivare inte alls arbetar med frågan.
- Det är ingen överraskning att många verksamheter saknar policys, rutiner och utbildning för sina medarbetare. Vi på NTF vill öka kunskapen och se att fler arbetsgivare prioriterar trafiksäkra resor för sina medarbetare, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst.
I intervjuerna framkommer också att många upplever att det finns bristande kunskap om trafiksäkerhet, både hos arbetsgivaren och kollegor. En intervjuad svarar att hen inte ens vågar åka med kollegor då det finns risk att råka ut för en olycka på grund av vårdslösa körsätt och bristande trafiksäkerhetskunskaper.
- På arbetsplatser pratar man ofta om risker såsom buller, tunga lyft samt bristande ergonomi och ventilation. Men trafiksäkerheten, som faktiskt handlar om liv och död, är en förbisedd fråga. Precis som man kartlägger risker på kontoret eller i fabriken ska man hantera risker som finns när man reser i tjänsten, menar Malin Lundgren.
- Det finns utmärkta handledningsmaterial framtaget av Trafikverket och Arbetsmiljöverket. Det finns även ett utbud av trafiksäkerhetsutbildningar för de som kör. Nu måste arbetsgivarna ta sitt ansvar och ta sig an frågan, säger Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF Väst.
Intervjuerna med bilkörande arbetstagare har genomförts på totalt 49 orter, bland annat på servicestationer, köpcentrum och större rastplatser. Totalt har 1 022 personer intervjuats, där samtliga angett att de kör bil i tjänsten i någon omfattning. Intervjuerna genomfördes mellan slutet av april till början av juni 2025.
Mer information om undersökningen och resultaten.
2025-10-14